Waar ben je naar opzoek?

Verhuizen naar Curacao: onze eerste 2 weken op het eiland

6 minuten lezen Linda Bosscher Linda Bosscher

Daar zijn we dan; vanuit Curacao. Twee weken geleden zijn we in het vliegtuig gestapt om voor (minimaal) een half jaar te verhuizen naar Curacao. Naar deze ‘reis’ hebben we heel lang toegeleefd. De laatste weken in Nederland waren best heftig en heel erg druk. De laatste dingen regelen, met veel lieve mensen afspreken, het huis op orde maken en de koffers inpakken. Maar het is gelukt; op maandag 9 augustus werden we uitgezwaaid door onze lieve buur-vrienden en stapten we op het vliegtuig naar Curacao. Na een goede reis zaten we 12 uur later in ons huurhuis waar we een half jaar gaan wonen. Inmiddels zijn we hier 2 weken en praat ik jullie bij over hoe het met ons gaat.

Ons avontuur op Curacao is ook te volgen op Instagram. Zie ik je daar?

Wonen op Curacao: ons huurhuis op Blue Bay
Na een goede reis zijn we aangekomen op Curacao. De komende 6 maanden wonen we op Blue Bay!

Verhuizen naar Curacao: de eerste week

De eerste dag moesten we meteen onze stempel halen voor in ons paspoort. Voor het verhuizen naar Curacao hebben we een VRW verklaring voor onbepaalde tijd aangevraagd en deze ook gekregen. In dit blog vertel ik je alles over wat je moet regelen als je op Curacao gaat wonen en wil verhuizen naar Curacao. Daar lees je ook waarom we een VRW verklaring moesten aanvragen. De eerste dag na aankomst stonden we al vroeg in Punda bij de Toelatingsdienst. Daarna zijn we in Willemstad een ontbijtje gaan eten en hebben we twee kleine televisies gescoord zodat de kids hun Xbox en Nintendo Switch aan kunnen sluiten en met vriendjes (in Nederland) kunnen (blijven) gamen.

televisies kopen in Willemstad
De kids kunnen gamen met hun vriendjes en vriendinnetjes (in Nederland).
Dat was toch wel heel belangrijk voor ze 😆

De overgang uit Nederland wat betreft het weer was ook heel groot. In Nederland regende het en was het grijs, hier op Curacao is het momenteel de warmste tijd van het jaar. Boven de 30 graden en een hoge luchtvochtigheid. Weinig regen, het koelt niet af, en veel opwaaiend stof en zand als het waait. Ik ga niet klagen over het weer, maar het was wel erg wennen voor iedereen. De warmte kost ons veel energie dus liggen we vroeg in bed. Voordeel is wel dat je daardoor weer vroeg wakker bent en kunt genieten van een mooie zonsopgang. Verhuizen naar Curacao heeft vooral veel voordelen!

Ons uitzicht!
Wakker worden en genieten van de zonsopgang met koffie. Dat is het fijnste moment van de dag!

Ook moesten we een huurauto hebben zodat we op pad konden gaan. Deze konden we via onze taxi chauffeur snel en makkelijk regelen. Toen we de auto hadden, zijn we ook boodschappen gaan doen. Eerst zorgen voor een gevulde koelkast zodat de kinderen niet hangry zouden worden 😆. Verhuizen naar Curacao houdt ook in dat het normale leven gewoon doorgaat dus ook hier moet er worden gekookt, gepoetst, gewassen en boodschappen worden gedaan. Ik had niet de illusie dat dat hier anders zou zijn haha.

Wonen op Curacao: ons huis
We zijn begonnen met het in elkaar zetten van Playmobil.
We hebben een paar sets vanuit Nederland meegenomen!

Puppy’s aaien

Op Facebook las ik dat we in het weekend terecht konden bij de Rescue Paws Curaçao om puppy’s te aaien. Toen ik dat las besloten we meteen het weekend heen te gaan. We zijn naar de supermarkt gereden, hebben speeltjes en voer gekocht, en zijn naar de puppy’s gegaan. Op Instagram kun je lezen wat voor goed werk ze doen en hoe wij het vonden. Elke zaterdag en zondag tussen 10 en 12 uur kun je hier terecht om de puppy’s liefde en aandacht te geven zodat ze straks bij een fijn gezin geplaatst kunnen worden. Niet alleen voor de puppy’s is dit heel fijn, ook onze kinderen hebben genoten. Dit was zo leuk, hier gaan we zeker vaker komen!

Toen we wisten dat we gingen verhuizen naar Curacao hebben we een huis gezocht waar de hond mee zou mogen. Helaas hebben we deze niet gevonden. Onze eigen hond is nu bij een hele lieve oppas. Dus zo’n ochtendje puppy’s knuffelen doet de kinderen goed!

Puppy's aaien

De eerste schooldag zit eraan te komen. Onze kinderen gaan hier naar een privéschool en je moet op deze school je eigen laptop meenemen. In Nederland heb ik nieuwe schooltassen gekocht én laptops. Ik had nog niet de tijd gehad om deze te installeren dus dat was een leuk klusje voor op zondag. Ik kan niet heel erg goed overweg met Windows computers maar het is mij gelukt om ze te installeren. Op school wordt hier nog een schoolpakket op geïnstalleerd.

De eerste schooldag op Curacao
Laptops installeren en de schooltassen klaarmaken.

Verhuizen naar Curacao en wennen aan het leven hier

De eerste week was een goede week maar ook een week met emoties. Maanden hebben we toegeleefd naar het moment dat we op Curacao zouden gaan wonen. Als je dan eenmaal op het eiland aankomt heb je eerst nog een vakantiegevoel. De eerste week waren de kinderen nog vrij en hebben we de tijd genomen om onze spulletjes uit te pakken, het resort te verkennen, bij te komen van de jetlag, de schoolspullen op orde te maken en lekker bij het huis te zijn.

De laatste dagen van de eerste week kregen de kinderen toch wel wat spanning voor hun nieuwe school. Ze miste hond Max, hun vriendjes en vriendinnetjes en hun kamers. Op dat moment dacht ik ook echt ‘waar zijn we aan begonnen’ en vloog het mij ook even aan. Het voelde helemaal niet als thuis, ik miste mijn eigen spullen om mij heen en ik wist niet goed wat ik met mijn tijd moest doen. Op Instagram heb ik hier ook een post over gedeeld. Uiteindelijk ging dit gevoel snel weg. Nadat de eerste schooldag was geweest, voelde iedereen zich een stuk beter!

Uit eten op Curacao
Een hapje eten op het strand bij Pirate Bay.

De tweede week op Curacao

Toen was de eerste schooldag aangebroken. Dit was best spannend. Gelukkig mochten we afgelopen week nog de school bezoeken, kennismaken met de leerkracht en de klassen bekijken. Fijn voor de kids om te weten waar ze terecht komen en wie hun leerkracht is.

Toch bleef het spannend. De eerste schooldag is gelukkig heel erg goed verlopen en alle drie de kids kwamen vol enthousiasme thuis: een leuke klas, kleine klassen en een fijne leerkracht. En ze vinden het super leuk dat ze op hun laptop werken, twee keer pauze hebben en buiten mogen eten en ook nog eens English & Art als vak krijgen. De dagen daarna waren ook nog wel wat onwennig maar nu de tweede week is aangebroken kan ik zeggen dat het echt beter gaat. Heel fijn!

Nu ze van 7:00 uur tot 12:30 uur naar school gaan hebben wij de ochtenden vrij! De eerste dag hebben we dan ook meteen goed benut door te gaan kijken naar een auto. We hebben ons laten informeren en zelf onderzoek gedaan voor het huren van een auto, een auto leasen of kopen.

Auto kopen op Curacao
Op zoek naar een auto!

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een auto te kopen. Ook met in ons achterhoofd dat we misschien langer blijven en als we toch teruggaan naar Nederland, dan kunnen we deze auto makkelijk weer kwijt.

Auto kopen Curacao
Deze auto is het geworden!

Nu we onze draai thuis een beetje hebben gevonden zijn we ook wat meer het eiland aan het verkennen. We hebben al een ochtendje gewerkt bij de Heeren at Sea en zijn dit weekend lekker met onze nieuwe auto op pad geweest. We hebben heerlijk aan het strand gezeten bij Playa Lagun en zijn we naar de ruige kant van het eiland gereden naar Playa Kanoa. Prachtig daar! Je merkt hier dat de vakanties in Nederland nog niet voorbij zijn, het is nog best druk. Als de vakanties straks voorbij zijn, dan wordt het op de strandjes ook rustiger. Het verschil met vakantie en verhuizen naar Curacao is dat je alle tijd hebt om alles rustig te ontdekken. Je hoeft niet in een paar dagen tijd alles te bekijken.

Playa Lagun Curacao
Playa Lagun

Verhuizen naar Curacao; al met al hebben we twee goede eerste weken gehad. De kop is eraf en we starten deze derde week met frisse zin. Benieuwd naar wat de weken ons hier gaan brengen!

Playa Kanoa
Linda Bosscher

Joe! Ik ben Linda, 38 jaar en getrouwd met Mike. We hebben drie kinderen van 14, 13 en 11 jaar. Wij wonen sinds 2021 op Curaçao.

Mijn blog Love2BeMama lag een tijdje stil. Deze heb ik als hobby weer opgepakt. Hier deel ik eerlijke verhalen over het moederschap, tips en informatie en kun je lezen (en volgen) hoe wij leven op Curaçao en hoe wij een zoveel mogelijk vrij leven als gezin nastreven.