Waar ben je naar opzoek?

Campervakantie met kinderen: 3 weken rondreis Europa

15 minuten lezen Linda Bosscher Linda Bosscher

Een campervakantie met kinderen stond al lang op ons verlanglijstje maar het kwam er niet van. Wij zijn nooit heel vroeg met het boeken van een vakantie. Dit jaar was dat maar goed ook want de coronacrisis brak uit. Omdat we toch graag weg wilden hebben we eind april een camper gereserveerd. Met een camper heb je je eigen sanitair en ben je vrij in waar je naartoe gaat. Zo konden we kijken wat de mogelijkheden (en beperkingen) waren zodra onze vakantie begon. In dit blog een verslag van onze campervakantie: we zijn gaan rondreizen door Europa en hebben 5 landen bezocht.

In een serie blogs vertel ik alles over onze rondreis door Europa, waar je op moet letten bij het huren van een camper, wat de kosten zijn en tips voor een campervakantie met kinderen.

Ga je een camper huren? Lees dan eerst de blog over wat het huren kost en de indeling van een camper.

Campervakantie met kinderen

Als je een camper hebt gekocht of gehuurd en je gaat ermee weg, download dan de app Campercontact. Hier vind je de mooiste (gratis) plekken, kun je foto’s bekijken en lees je reviews van gasten.

Tip: Als je een plek hebt gevonden op Campercontact, zoek dan ook altijd de website van de camping op. Op Campercontact staan niet altijd de mooiste foto’s en daardoor kan een camping al snel tegenvallen.

Als wij op vakantie gaan, zijn we meestal niet langer dan 10 dagen weg. De camper hadden we voor 3 weken geboekt. Voor ons was het de eerste keer dat we zo lang achter elkaar weg zouden zijn. We hebben heel erg uitgekeken naar deze campervakantie en hadden vooraf weinig plannen. Als we niet naar het buitenland konden gaan zouden we in Nederland blijven. Onze wens was om naar Zweden en Noorwegen te gaan maar helaas kon dat niet door de coronacrisis.

Campervakantie met kinderen door Europa

Begin juli is onze vakantie begonnen. Toen was ook duidelijk welke landen weer toegankelijk waren en een paar dagen van te voren hebben we besloten om naar Luxemburg te gaan en van daaruit verder te rijden. Omdat de campings in Nederland overvol waren hadden we geen zin om in Nederland te blijven. Onze campervakantie met kinderen werd een rondreis door Europa waarbij we 5 landen hebben bezocht. Een leuke kampeervakantie met kinderen met de camper.

Eén groot voordeel was dat het ontzettend rustig was op de weg. Bij alle tankstations was het zo ontzettend rustig. In de zomervakantie is het hier altijd vechten om een plek. We zijn heel weinig toeristen tegengekomen, hebben niet in de file gestaan en kleinschalige rustige campings uitgezocht. Campings hebben we een dag van te voren besproken maar in normale tijden zal dit wel anders zijn.

Rijden met de camper

Wij zijn gewoon over tolwegen en snelwegen van bestemming naar bestemming gereden. Dit hebben we gedaan om niet te lang onderweg te zijn. Met een camper ga je niet uren rijden. Onze hond was ook mee en die vond het rijden niet heel leuk. Ook hebben we een kind die last heeft van wagenziekte. We hebben elke keer maximaal 5 uur gereden naar de volgende bestemming.

Tijdens het rijden hebben we ook pauze’s genomen. Om de hond uit te laten maar ook om te plassen, te eten en drinken. De restaurants bij tankstations hebben we vermeden. Als het kon zochten we een rustig plekje op en maakten we onze eigen lunch. Dat is het voordeel van een camper: je hebt altijd een wc en eten en drinken bij de hand. Je bent zelfredzaam.

Tip: Let wel op met het openen van de kastjes. Na het rijden kan alles eruit vallen! Bij vertrek dus ook alles weer goed sluiten en voorzichtig openen.

Als je met een camper rijdt moet iedereen een zitplaats en gordel hebben. Houd hier rekening mee als je gaat kopen of huren. Wij hadden 4 zitplaatsen achter en 2 zitplaatsen voor. De kinderen zaten op een bankje met een tafeltje. Tijdens het rijden hebben ze niet in de bedden gelegen. Dat vond ik gevaarlijk en mag officieel ook niet.

We zijn op de meeste campings 2 nachten gebleven. Korter vonden wij teveel gedoe en als een camping heel leuk was bleven we 3 of 4 nachten. Vooraf dachten we dat we nog meer zouden rijden maar de kinderen vinden het veel fijner om ergens wat langer te staan.

Tip: Als je van camping naar camping gaat doe dan onderweg boodschappen voor minimaal drie dagen. Zo hoef je niet de camping te verlaten voor boodschappen. Denk dan ook aan flessen water want het water uit de camper kun je niet drinken. Als je een fiets meeneemt dan kun je voor verse broodjes of kleine boodschappen makkelijk een dorpje in. Wij hebben de camper niet verplaatst als we op een campingplek stonden. Als we naar een volgende bestemming gingen deden we dus eerst boodschappen.

Campervakantie met kinderen
Tijdens het rijden lekker lezen, een film kijken of een spelletje doen.

Tips op doorreis met kinderen

Een campervakantie met kinderen vraagt wel wat voorbereiding. Tijdens de reis van bestemming naar bestemming hebben de kinderen zich goed vermaakt. Doordat ze gebruik konden maken van het tafeltje speelde ze spelletjes, ging ze lezen of keken ze een film.

Voordat we op vakantie gingen hebben wij de Samsung Galaxy Tab S6 Lite gekregen. Deze tablet hebben we heel veel gebruikt. Een super fijne tablet voor het kijken van films, het spelen van een spel of er lekker op tekenen. Ook op de plek van bestemming is deze veel gebruikt. Na een dag zwemmen keken ze hier samen een film op. Een compacte tablet met scherp beeld en goed geluid. Vergeet dus niet je tablet mee te nemen op een campervakantie met kinderen. Dit is wel een musthave tijdens de reis!

Ook maak ik bij elke vakantie een vakantietas. Ga naar de Action of HEMA en schaf knutselspullen, kleurboeken, pennen, potloden en spelletjes aan. Deze materialen zijn na de vakantie vaak allemaal ook op. De tas gaat altijd mee in de auto, op vliegvakantie maar ook als we tijdens de vakantie uit eten gaan. Zo hebben ze altijd wat te spelen!

Campings die we bezocht hebben

Doordat het zo rustig was hoefde we niet ruim van te voren te reserveren. Een dag voor vertrek gingen we kijken waar we heen wilden gaan en zochten we een camping uit. Er was altijd plek! Ik kan me voorstellen dat het onder normale omstandigheden veel drukker is. Dan kan het wel verstandig zijn om een reis uit te stippelen en campings vast te leggen.

Omdat corona nog in veel landen actief is én we onze hond mee hadden, hebben we vooraf besloten dat we niet veel zouden gaan doen. Als we een leuke camping hadden waar je in de omgeving een wandeling kon maken dan was dat voor ons als goed. Tijdens onze reis hebben we weinig uitstapjes gemaakt. De uitstapjes die we gedaan hebben waren te voet bereikbaar (een wandeling of uit eten) zodat onze camper op zijn plek kon blijven staan.

Wij hadden wel een tentje mee. Ideaal voor een camper vakantie met kinderen. De oudste is al 11 jaar en als we ergens langer bleven staan, sliep hij in de tent. Het tentje werd ook gebruikt om lekker in te spelen. We hebben de Coleman OctaGo tent voor 3 personen. Deze is ook leuk voor een vakantie in de achtertuin!

Tip: Wil je tijdens je rondreis met camper wel uitstapjes maken dan is het aan te raden om fietsen mee te nemen.

Camping du Moulin – Luxemburg

Richtprijs: 26,00 euro

De eerste paar dagen zijn we met mijn ouders opgereden naar Luxemburg. Zij hebben al jaren een camper dus veel meer ervaring. We zijn met ze naar Camping Du Moulin in Vianden (Luxemburg) geweest. Een super leuke camping aan een riviertje. Leuk voor de kinderen om te zwemmen bij het ‘watervalletje’ en te vissen. We stonden ook aan het riviertje zelf. Ze camping bood ruime plekken aan.

Bij de camping heb je ook een kantine waar je wat kan eten en drinken. Het sanitair is erg schoon. Wel waren er veel Nederlanders, wat wij juist wat wilden vermijden.

In eerste instantie zouden we naar Camping de L’Our in Vianden gaan maar we zijn op de ‘verkeerde’ camping uitgekomen. Het was wel een hele leuke camping maar Camping de L’Our is ook zeker aan te bevelen.

We hebben hier 2 nachten gestaan.

Camping Les Jonquilles – Frankrijk

Richtprijs: 35,00 euro

Op mijn verjaardag, 13 juli, werd ik verrast door een ontbijtje op de camping, een versierde camper én cadeautjes. Deze dag reden we ook verder. Mijn ouders gingen ook nog mee. Vanuit Luxemburg zijn we naar Frankrijk gereden: naar camping Les Jonquilles. Een hele leuke camping aan Gérardmer met ruime plekken.

De camping ligt dus aan een meer waar de kinderen heerlijk konden zwemmen. Omdat ik jarig was zijn we nog uit eten geweest bij een super leuk restaurantje. Dit was ongeveer een half uurtje lopen rondom het meer. Prima te doen! Verder was er aan deze kant van het meer niet heel veel te doen. Zoek je vertier buiten de camping dan vind je dat hier niet. Er is wel een mooi wandelgebied als je de camping afloopt.

We hebben hier 1 nachtje gestaan. Daarna zijn wij zonder mijn ouders op doorreis gegaan.

Camping La Nubliere – Frankrijk

Richtprijs: 29,60 euro

Omdat we in een paar dagen tijd al veel gereden hadden was de volgende bestemming een camping waar we 5 nachten zouden staan. Deze camping lag aan het meer van Annecy in Frankrijk: Campéole La Nublière. We hadden een perfecte plek en een prachtig uitzicht op het meer. Deze camping is leuk als je aan het meer staat. Wil je deze camping boeken ga dan zo dicht mogelijk aan het meer staan.

De nadelen van deze camping vond ik dat het sanitair niet altijd schoon was en het een vrij grote en drukke camping was.

Deze camping was wel heel leuk voor de kinderen. Ze konden hier elke avond voetballen, er was een prachtig natuurgebied waar je kon wandelen, ze konden zwemmen in het meer en rondom de camping was er ook genoeg te doen.

Camping International Le Fonti – Italia

Richtprijs: 39,00 euro

Vanuit Frankrijk zijn we doorgereden naar Italië naar een super fijne camping: Camping International Le Fonti. Dit is denk ik wel de fijnste camping waar we geweest zijn.

Een camping met een handjevol toeristen, veel lokale gasten, een zwembad, tussen de wijnvelden, ruime plekken en veel schaduw. Echt Italiaans! Ze waren hier super gastvrij en deden veel moeite om het ons naar de zin te maken. Het was ontzettend rustig op deze camping en omdat we het zo naar onze zin hadden zijn we 4 nachten gebleven.

Camping la familia Pisa – Italia

Mijn schoonzus woont samen met haar Italiaanse man en drieling in Italië. We zijn daarom doorgereden om op familiebezoek te gaan. Bij hun konden we in de tuin staan, lekker onder de bomen en hebben we voor de kinderen een tentje opgezet. Ze hebben hier samen met hun neefjes en nichtje in geslapen. Opa en oma waren er ook dus het was erg gezellig.

We hebben heerlijk écht Italiaans gegeten, gezwommen in het zwembad, tot ‘s avonds laat gespeeld en ik ben met mijn man nog een middagje naar Volterra geweest. Er was genoeg te doen en veel dieren om mee te spelen. Omdat we het zo gezellig vonden zijn we hier 3 nachten gebleven. Het enige nadeel was dat ik het in deze omgeving altijd zo heet vind in deze periode 🥵.

Uitzicht vanaf Volterra op Toscane

Camping Fleiola – Italia

Richtprijs: 31,00 euro

Na het familiebezoek zijn we naar Trento gegaan. Naar het meer Caldonazzo. Weer een super fijne kleinschalige camping met een staplaats direct aan het meer. Bij deze camping was er een supermarkt op loopafstand. Ideaal om tussendoor wat boodschapjes te doen. Naast de camping was nog een riviertje en op +/- 20 minuten loopafstand had je restaurants.

We wilden hier 3 nachten blijven maar konden maar 2 nachten staan. Achteraf was dat niet erg want onze zoon kreeg een oorontsteking dus moesten we nog naar een arts. Na de laatste nacht zijn we, in het weekend, naar een medisch centrum gereden en werden we heel fijn geholpen. We kregen medicatie mee en al snel ging het iets beter met hem.

Camping Otztal Arena Camping – Oostenrijk

Het was tijd om weer richting huis te gaan. De vakantie zat er bijna op. We zijn naar Camping Ötztal in Tirol Umhausen gegaan. Je moet door wat dorpjes rijden en de straten van de plaatselijke bevolking maar dan kom je uit bij een hele leuke camping. Wederom hadden we weer super mazzel met onze plek: we hadden weer een prachtig uitzicht. Pluspunt van deze camping is het super schone sanitair. De douches zijn heel erg ruim zodat je hier makkelijk met meerdere kinderen kunt douchen.

Campervakantie met kinderen Camping Oostenrijk

In de omgeving van deze camping is heel veel te doen. Een waterval, een prachtig wandelgebied (ook echt heel leuk voor kinderen!), het Oetzi dorp en een natuurzwembad. Op de camping zelf is verder niks te doen maar in de omgeving genoeg!

We hebben 2 nachten op deze camping gestaan.

Camping Donnersberg – Duitsland

Richtprijs: 36,00 euro

Na Oostenrijk was het tijd voor de laatste bestemming: 2 nachten naar Duitsland. De reis van Oostenrijk naar de camping in Duitsland was de langste rit van de vakantie. Eigenlijk iets té lang maar door de tijd moesten we wel even plankgas geven.

In Duitsland stonden we op camping Donnersberg. Dit was wel de minst leuke camping van de reis. Bij aankomst bleek dat je hier totaal afgesloten bent van de buitenwereld. Je hebt geen toegang tot 4G en voor WIFI moet je betalen. Mijn man is afhankelijk van internet voor zijn werk. Als we dit geweten hadden waren we hier niet gaan staan. Dit staat niet duidelijk op de site.

Ik vroeg om WIFI maar werd afgesnauwd met ‘kun je niet een dag zonder internet?’. We kwamen laat aan en ze waren niet van plan ons verder te helpen.

Het zwembad bleek ook gesloten te zijn voor onderhoud, dit stond niet op de website vermeld. De zwemvijver was niet aantrekkelijk genoeg om in te zwemmen…

Toen het tijd was om te douchen bleek dat de douches om 22:00 uur uitgezet worden. Je moet dus rekening houden met dat er nog gedoucht moet worden. Ook kun je maar 4 minuten douchen en moet je weer 10 minuten wachten. Niet handig als je met een kind onder de douche staat.

Als je ‘s morgens brood wilde halen op de camping stond je minimaal een uur in de rij met iets teveel Nederlanders. Niet bepaald een camping voor ons. Ook konden we hier niet onze camper legen en vullen met schoon water. Dat was ook een nadeel want het schone water was bijna op…

De camping ligt wel in een hele mooie omgeving!

Campervakantie met kinderen

Open het kaartje om onze reis te volgen en de locaties van de campings te zien.

Voor- en nadelen campervakantie met kinderen

Wat zijn de voordelen en nadelen van een campervakantie?

Hond mee op vakantie

We hadden de hond mee en dat was in het begin wel wennen. De hond zelf moest ook erg wennen. Ik weet niet of wij bij een volgende camperreis de hond weer mee zouden nemen. Je moet er namelijk rekening mee houden dat je hem uit kunt laten, dat hij rustig is op de camping en hij was niet zo’n fan van het autorijden. Aan het eind van de vakantie had hij eindelijk zijn draai gevonden en werd hij veel rustiger. Voor nu was het goed dat hij mee was, ook omdat hij nog niet zo lang bij ons is.

Opruimen

De campervakantie met kinderen het rondreizen is ons ook erg goed bevallen. Op doorreis naar de volgende camping en alles inpakken? Ons teamwork was perfect! Mijn man ruimde alles buiten op (luifel, tafels en stoelen, kooktoestel, fiets) en ik ging binnen aan de slag: bedden opmaken, veger door de camper, de afwas doen en alles in de kasten plaatsen. We waren zo’n 30 minuten bezig om alles weer rijklaar te maken. Dat viel dus heel erg mee.

Schoon water

Waar je op moet letten tijdens je campervakantie is dat je je camper moet vullen en legen. De toilet en het vieze water legen en schoon water vullen. Dit kun je op veel campings doen; let er wel op dat het kan op een camping want er zijn ook campings waar dat niet kan.

Er zijn ook tankstations langs de snelweg waar je je camper gratis kunt legen en vullen. Dit staat dan aangegeven op het bord voor de afrit. Ik zou niet aanbevelen om je camper hier te voorzien van schoon water (of gebruik je eigen slang!). Je weet niet wat er allemaal met die slang is gebeurd.

Camper huren

Wij hebben een camper gehuurd maar achteraf is ons dat niet goed bevallen. De camper hebben we gehuurd bij Rico Recreatie in Gieten. In dit blog lees je meer over het huren van een camper en onze vervelende ervaring, ondanks de super leuke vakantie!

Super vakantie

Het rondreizen met een camper kan ik echt aanraden. Wij hebben een fantastische campervakantie met kinderen gehad. De kinderen vonden het ontzettend leuk, we hebben genoten van het samenzijn en de weken vlogen voorbij. Omdat je op doorreis bent zie je heel veel. Het was overal ook erg rustig. Dit komt vooral doordat er corona is en mensen het niet aandurven om weg te gaan. Als we weer ‘normaal’ op vakantie kunnen zal het natuurlijk weer drukker zijn in de vakantielanden. Dat het altijd zo rustig is gaat dus niet op.

We vonden het zo leuk dat we zelf stiekem aan het kijken zijn naar een camper. Of er een camper komt; geen idee, maar het is leuk om rond te kijken.

Lees ook de blogs:

Bewaar deze blog op Pinterest!

In deze blogpost staan affiliatelinks en gekregen producten.
Alles over ons advertentiebeleid lees je hier.

Linda Bosscher

Joe! Ik ben Linda, 38 jaar en getrouwd met Mike. We hebben drie kinderen van 14, 13 en 11 jaar. Wij wonen sinds 2021 op Curaçao.

Mijn blog Love2BeMama lag een tijdje stil. Deze heb ik als hobby weer opgepakt. Hier deel ik eerlijke verhalen over het moederschap, tips en informatie en kun je lezen (en volgen) hoe wij leven op Curaçao en hoe wij een zoveel mogelijk vrij leven als gezin nastreven.